Dobročinnost - jak si koupit štěstí

08.03.2020

Co bych to byl za publicistu kdybych nevydal pořádný vánoční speciál :-) A o čem jiném právě po Vánocích psát než o dobru mezi námi.

A hned začnu příběhem o člověku, kterého možná znáte, ale možná neznáte tento jeho příběh. Bill Gates a jeho žena Melinda byli roku 1993 na své první dovolené v Africe. Místo vzpomínek na safari si však odtamtud odvezli obraz extrémní chudoby a začali se ptát sami sebe, jestli to tak skutečně musí být. Když pak v roce 1997 četli článek o průjmových onemocněních, které si po celém světě stále žádají mnoho dětských životů, přivedlo je to až k založení největší soukromé nadace na světě Giving Pledge a příslibu, že sami odevzdají nadaci více jak 95% svého bohatství. O co větší bylo jejich překvapení když se Warren Buffet, v roce 2006 Billův jediný soupeř o nejbohatšího člověka Ameriky, rozhodl darovat 80% svého jmění nadaci. Dnes čítá Giving Pledge více jak 200 jednotlivců, párů a rodin ze 23 zemí světa, kteří se zavázali darovat větší polovinu svého majetku dobročinnosti. Více se o Giving Pledge můžete dozvědět zde: https://givingpledge.org/About.aspx. Sami Gatesovi považují rozdání svého bohatství za nejvíce naplňující věc, kterou kdy učinili (https://www.ted.com/talks/bill_and_melinda_gates_why_giving_away_our_wealth_has_been_the_most_satisfying_thing_we_ve_done).


Jejich slova potrvzuje i Michael Norton (https://www.ted.com/talks/michael_norton_how_to_buy_happiness), který ve své přednášce vyvrací moralizování našich rodičů že štěstí se nedá koupit. Dá :-), ale jen málokdo ví jak. 


Jeho tým totiž ve Vancouveru rozdal dvěma skupinám náhodných kolemjdoucích obálku s penězi a instrukcí, aby za dané peníze koupili něco 1) pro sebe nebo 2) pro druhé. Po provedení instrukce měřili výzkumníci spokojenost těchto dárců. U první skupiny byl pocit spokojenosti beze změny, u druhé skupiny zaznamenali nárůst. A to i když se mnoho účastníků uchýlilo ke stejné věci, a sice nákupu Starbucks kafe, jen s tím rozdílem jestli ho koupili sobě nebo třeba kolemjdoucímu. Dokonce nezáleželo ani na sumě, výsledky byly stejné ať už účastníci utratili za pozornost pro druhé 5 nebo 20 dolarů z kapes výzkumníků. Ba co víc, stejných výsledků dosáhli výzkumníci také v Ugandě, takže by to mohlo platit i v Česku, co říkáte? :-) A dokonce bylo jedno jestli dar posloužil jen jako drobná radost pro druhého nebo třeba k léčbě malárie, darující vždy uváděli nárůst pocitu štěstí. 


A teď to začne být děsivé. Do hledáčku výzkumníků se totiž dostaly i belgické prodejní týmy. Opět dvě skupiny, první měla utratit 15 Euro pro sebe, druhá za ně měla koupit něco pro své kolegy. Návratnost investice byla u první skupiny 4,5 Eura. Účastníci si sumu vlastně jen strčili do kapsy a neudělali nic neobvyklého. Vlastně tím firma ještě ztratila, protože své zaměstnance nemotivovala k lepším výsledkům. Zato u pro-sociální skupiny byla taková malá investice velkou výhrou, protože vedla k mnoha změnám v týmech a její návratnost byla 78 Euro. 78 Euro!!! Tedy více jak pětinásobek investované částky. Možná tedy stačí dát párkrát do roka zaměstnancům pár stovek ať za ně něco koupí kolegům a dostaví se stejný, ne-li ještě výraznější efekt než u drahých teambuildingových akcí.

No a pojďme to úplně dorazit. Podobného efektu dosáhli totiž výzkumníci i u ligových týmů halové vybíjené. Týmy kde hráči utráceli za sebe si udržely stejnou pravděpodobnost výhry jako předtím. Týmy které utrácely za své spoluhráče nakonec vedly ligu. 


Tito poněkud hraví, ale rozhodně seriózní, výzkumníci dokázali prospěšnost utrácení za druhé v kontextu osobního života, pracovního života a dokonce i tak střeleného halového sportu jako je vybíjená.


Funguje navýšení spokojenosti i u darování peněz charitám? Ano. Společnost Gallup poskytla průzkum životní spokojenosti a přispívání na charitu u všech zemí světa (viz. níže). A jak vidíte, svět je bláznivě zelený. Takže ve skoro všech zemích světa jsou lidé přispívající na charitu šťastnější než lidé kteří nepřispívají. Tu červenou u Středoafrické republiky si ani já ani výzkumníci neumíme vysvětlit :-)

A největší výhrou pro vás i vaše okolí je propojit dobročinnost s laskavostí. Schválně, vzpomeňte si na konkrétního člověka, kterého jste měli opravdu rádi a vážili jste si ho. Jaké měl vlastnosti? Právě tuto otázku položil Petr Ludwig na svém Facebooku a dostal na ni odpovědi od 131 lidí, kteří uvedli celkem 604 kladných vlastností. Právě laskavost byla zastoupena nejvíce (https://slideslive.com/38900861/special-metaprednaska-petra-ludwiga-laskavost-dobrosrdecnost-a-ego20). Měli jste to také tak?

Dalším důvodem proč být laskavý je fakt, že laskavost plodí spokojenost. Dále však také zdraví (lepší odezva imunitního systému, nižší produkce stresového hormonu kortizolu a naopak vyšší produkce oxytocinu), dlouhověkost (konkrétně 5 - 10 let) a lepší vztahy (https://slideslive.com/38911038/laskavost-a-spokojenost).


No a abych vás příliš neunavil a neodradil od čtení, tak rozdělím článek o dobročinnosti na dvě části. V té další si povíme něco o mozcích dobrodinců, kruzích empatie a také o zdravých dárcích a efektivním dárcovství.